Enighet etter mekling i lønnsoppgjøret
Meklingen mellom staten, Unio og Akademikerne endte med enighet etter 10 timer på overtid. Avtalen innebærer at tariffavtalen til Unio og Akademikerne videreføres og forbedres på flere punkter.
Den økonomiske rammen er på 4,4%, det vil si at gjennomsnittlig årslønn forventes å øke med 4,4% gjennom året. Hele potten forhandles lokalt mellom partene, som tidligere. Fra 4,4% trekkes det fra for overheng (effekten av fjorårets oppgjør i årets fire første måneder) og glidning (lønnsøkning gitt utenfor lønnsoppgjøret). Hva som gjenstår til fordeling er 1,9%, og siden dette fordeles på de åtte månedene etter virkningsdato 1. mai, tilsvarer det en lønnspott på 2,7% gjennomsnittlig lønnsøkning.
Årets forhandlinger var krevende. Staten, LO og YS ønsket én felles tariffavtale, mens Unio og Akademikerne ville beholde sin egen. Underveis valgte YS likevel å slutte seg til Unio og Akademikernes avtale. Da det ble klart for LO at de ikke ville nå frem med kravet om sentrale generelle tillegg, valgte også de å gå inn i den felles tariffavtalen – som dermed nå samler alle fire hovedsammenslutninger.
Lokalt betyr dette en betydelig forenkling: alle parter deltar i én felles lønnsforhandling.
Vi kommer tilbake med nærmere informasjon om gjennomføringen av lønnsoppgjøret ved UiA når dette er avklart.